Monday, July 5, 2010

Bercuti di KB...

Cuti-cuti di Kota Bharu
---------------------------

1 Julai 10 - Masih bekerja di hari itu namun aku tak rasa pun bekerja dengan sepenuh hati sebab hati aku dah tak sabar-sabar nak pergi Kelantan. Tunggu punya tunggu, malam hari pun tiba, naik bas pukul 9.30pm. Rakan sekerja hantar aku kat Terminal Bas Shahab Perdana. Im more excited because this is my first experience went to Kelantan. So shame but who cares! hehe. Hmm... nak gi sana akan lalu Grik. Banyak cerita pasal laluan Grik nih tapi aku tau laluannya memang agak mencabar, agak berbukit bukau. Tapi disebabkan malam, mata aku lebih rela terpejam daripada berjaga. Malam tuh berlalu begitu sahaja dalam bas Shamisa Holiday double deck, (duduk atas plak tu) sampaikan bas berhenti rehat aku mata aku masih terpejam bagai di gam. Ramai jugak orang dalam bas malam tuh. Penuh lah. Aku memang tidur malam tu tapi disebabkan faktor jalannya yang berliku-liku, badan aku pun terlentok-lentok sama sampai sakit kepala. Nak buat macam mana kan. hehe.. Bila sedar-sedar bas dah berhenti turunkan orang kat Tanah Merah. Adakah hampir sampai? hmmm.. ntah sebab aku pun tak tau. Jam masa tu lebih kurang pukul 3.30am.. Tak silaplah. Pas tu teruskan perjalanan lagi ke Pasir Mas.. Drop penumpang lagi... Teruskan perjalan lagi, baru sampai KB. Sampai-sampai dah pukul 4.30am. Aku pun apa lagi, terus telefon my frend si Farid amek aku. Dia cakap tunggu depan teksi stand, dalam 10 ke 15 minit dia sampai. Tunggulah aku di situ sampai dia datang. Masuk dalam keter then terus pulang ke rumah dia kat Jalan Datuk Lundang. Lepas tu apa lagi, teruskanlag tidur.. Penat lah kot (kununyer)

2 Julai - Bangun-bangun pagi, terus salam-salam mak Farid dan kebetulan abang dia aka abg Saiful and Akil ada kat umah. Pagi tu, hantar abg Saiful ker Station Bas Jalan Langgar (nak lik KL dah selepas beberapa hari di kampung dengan anak dia). Kemudian balik semula amek Eja (bini Payed) breakfast kat kedai berdekatan. Sampai2 mak ai, ramainya orang. Nasib baik ada tempat duduk. Hmm... duduk pun tak tenang sebab kena ngurat hehe.. (bukan kena ngurat sebenarnya tapi orang duk tanya abe, ada orghe?? Setiap kali tu juga aku hanya menggeleng sahaja) dalam hati aku, lambat nyer si Farid n Eja ni gi pilih makanan. Aku pilih makan Nasi dagang. Alahai sedapnyer. Pas tu makan pulut panggang pulak. Kenyang. Lepas tu pergi pasar pulak. Maka Farid aka mama suruh beli lauk. Ada lah lima benda yang mama suruh beli tapi tiga-tiga orang ni, tak leh nak ingat sumer benda. Beli salah barang gak.. haha... tapi okay jer. Mama ok jer. Disebabkan hari ini hari Jumaat, kewajipan perlu ditunaikan iaitu Sembahyang Jumaat. Balik solat terus jer makan then masa yang ditunggu-tunggu pun tiba. Lokasi pertama Rantau Panjang. Lebih kurang pukul 3 petang bertolak lah aku Farid Eja ke sana. Beli belah lah pulak kan. Memang best sini. Jauh beza dengan bukit kayu hitan dan padang besar. lagi meriah sini yer. Aku perabih dekat RM400 beli barang2 yang dipesan mak aku n aunty aku. Lepas tuh, balik umah dekat2 Maghrib baru sampai. Nasib baik tak kena isytihar kat Kastam brg2 yang dibeli (lepas eden) hehe. Pas Isya` kami keluar lagi, pergi Wakaf Che Yeh. Memang menarik sini. Siap ada pintu gerbang dan banyak benda yang boleh di beli. Cuci2 mata gak lah kan. Sempat beli tudung dan kain pelekat bapak aku jer. (duit pun dh ala2 takder kan. haha). Pas tu dekat pukul 12.30am baru sampai umah and tidur sebab sok ada agenda lain pulak.

3 Julai - Hari nih, lepas breakfast, aku farid eja n mama pergi Pasar Siti Khatijah. Menarik sangat. Before gi beli rantai anak sedara eja. hari tuh harga emas turun. Jual emas rugi kalo beli berbaloi sebab murah. Macam tulah sikit lebih kurang. Pas tuh singgah kat umah sepupu Farid kat area KB gak. Eja nak ajak sepupu farid aka kak wati pergi beli batik. (eja nak jual kat KL katanya). Pergilah kami ke kawasan kilang batik tuh. Banyak batik dia. Abang yang buat batik tuh pulak ramah tamah. sempat lah ambik gambar. Pas tu sesi memilih pulak dijalankan. Lama gak pilih memilih ni, si eja n kak wati. sambil2 tuh farid duk main2 ngan baby (anak si owner) memanglah sesuai yelah tak lama lagi nak jadi bapak pulak kan..hehe). Aku dan mama duk tengok si eja selak2 kain batik tuh sambil2 kata yang tu ok eja.. yang tu tak elok.. (bagi pendapatlah). Aku pulak dah lapar. Nasi paku.hehe. Kepala aku dan perut pun dah masuk angin. Sejak sampai lagi aku dah duk canang2 nasi paku sebab member kat opis aku ni suruh try. So aku pun nak trylahkan. So dah habis pilih tuh, kak wati cadangkan tempat untuk beli nasi tuh kat area KB gak lah. Dah sampai, mama turun nak teman aku beli nasi paku. Dah siap pilih2 selalu ikat ngan getahkan tapi ni dia selit paku da... tulah nama dia nasi paku. Pas tuh dorang nih gi shoping tudung pulak kat area kedai nasi paku tuh. Perut pun sudah berbunyi2  nih. Last2 aku pun terbeli satu tudung untuk adik sepupu aku. Comel kalo dia pakai nnti.. hehe. Pas tu baru gi pasar siti khatijah. Mama ajak makan sup kat tingkat dua. So aku punya nasi paku makan kat situ. Mama n eja makan mee sup farid makan nasi campur. Hmmm masa untuk try... Macam nasi padang jugak rasanya. Tapi aku tak kira. sebat jer sumenyer.. lapar beb. Pas tuh balik umah sebab malam nak gi makan kat pantai cahaya bulan aka PCB.  Pas Maghrib, sumer2 pergi makan kat PCB. Sayangnya tak nampak pun laut sebab hari sudah gelap lah. Makan kenyang. Makan makanan laut yang digoreng memang sedap. ala2 pasembor lah kat utara nih. Pas tu amek gambar kat area istana then ke rumah kak wati semula then baru lik umah. Adeh kembung dengan makanan dua tiga hari nih.

4 Julai - Tiba masanya aku mau pulang. Hmm.. tak puas tapi nak wat cam ner, farid pun lik hari ahad gak. takkanlah aku nak stay lama2 plak kan... haha... pagi tuh breakfast kat umah. special sgt sebab ayah farid masak nasi goreng. memang sedap. lepas tuh bermaaf-maafan dulu then farid n eja hantar aku gi naik bas kat belakang tesco. naikkalah aku bas kol 930am. Bas yang sama dinaiki pada 1 julai lalu. Kali nih aku cuba untuk tidak tidor sebab nak tgk pemandangan. Adeh memang cantik. Tasik Banding tuh lagi lah. Jalan dia memang scary ok. Gaung manjang. Syukur tiada apa yang berlaku dan aku selamat sampai pukul 4.30pm di rumah.

Terima kasih kepasa Farid, Eja, dan parents nya sebab layan aku dengan baik. Im so appreciate. Terima kasih jugak kat Payed sebab bawak kan barang2 yang aku beli kat Rantau Panjang tuh ke KL.. hehe.. Nanti aku amek yer...

Habis.

1 comment:

1. KB hari ni dah lain ngan KB dulu.. KB hari ni nampak lebih bersih, moden dan tak sesak.. best jugak