Wednesday, April 7, 2010

Rumah Sinar Harapan Alor Setar

7 April - Hari ini, asginmet aku sangat istimewa sebab Ayam Brand depa nak bagi produk makanan free selama dua bulan kepada rumah2 kebajikan dan amal terpilih satu Malaysia. Biasalah itu adalah salah satu sumbangan dorang sebagai sebuah company besar kepada masayarakat. Tanggungjawab sosial lah kiranya.

Aku tidak menjangka apa2 pun akan berlaku hari ini. Masa lepas pendaftaran, aku sempat tengok sekilas lalu, budak2 yang ada dlm rumah kebajikan nih, hmmmm kebanyakannya adalah sindrom down. Kesianlah tgk depa. Siapa yang mintak untuk dilahirkan mcm tu kan. Mak bapak kalo boleh, nak lihat anak yg dilahrikan tu, sihat walafiat tapi tak semua yg kita berkehendakkan akan tercapai sebab itu semua adalah kurniaan daripada tuhan. Qadaq dan Qadar tuhan. Kalau Dia dah nak bagi, kita sebagai hambaNya yang kerdil kena terima dengan rela hati.

Terdetik dalam hati aku, memang kesian tengok budak2 nih. Hmm...ntah lah, aku tak dapat gambarkan macam mana mak bapak dorang n ahli kelaurga boleh terima keadaan dorang. Aku memang respek giler ar. Tapi aku rasa budak2 nih pun ada keistimewaannya sendiri. Kadang2 boleh buat kita ketawa denga keletah masing2. Ada yang pendiam, tak boleh diusik, hyper aktif dan peramah.

Cakap pasal peramah nih, aku ada kisah disebaliknya nak dikongsikan. Hehe...nak tergelak sangat. Tak sangka pulak. Macam nih, lepas dah abis sumer berucap and opening caremany bagai, ada lah waktu senggang sikit. Ntah mcam mana, aku terdengar lah seorang budak down sindrom ni duk bersembang dengan kawan2 aku.

Nama budak tuh Uyun, umur dia dlm lingkungan 6, 7 tahun lah. Mula2 dia cuit tangan si Fina, dia tanya Fina sapa nama, pas tu Fina pun memperkenalkan diri. Fina tanya balik nama dia sapa? Tu yg tau nama dia Uyun. Pas tu dia tunjuk kat ibu mengandung, si Shuhaida sapa nama, pas tu Su soh panggil Aunty...hehe..Aunty okay,,,aunty Su...

Aku masa tu tak amek port sangat sebab aku duduk selang dua baris daripada budak tuh, tapi aku dengar lah apa yg dorang bualkan. Tak sememan2 lepas tuh, aku toleh dan dia tunjuk kat aku pulak, tanya aku sapa.

Paling best, tak sempat aku nak jawap nama aku, dia kata aku HENSEM. Aku sangat terharu lah. Sebab budak yang berkeadaan mcam tuh boleh kata aku hensem. Tak sangka sangat. Uyun Uyun....nakal jugak kan...hehe...

Aku ada gak nak amek gambar dia untuk di uplod dlm nih, tapi bateri hphone aku nih, kong pulak. Time2 mcma tuh, dia buat hal lak. So terpaksalah aku melupakan hasrat aku tuh. Apa2 pun, harap Uyun berada dalam keadaan sihat sejahtera dan menjadi anak yang soleh dan boleh berbakti kepada orang tua walapun keadaannya mcm tuh.

Lepas tu, sebelum nak balik tadi, aku sempat jelah lambai kat dia. Hehe..Cakap Bye Uyun.

So, itu jelah perkara paling manis aku sepanjang kejer nih, sejak tiga tahun lepas. Memang tak kan dapat aku lupakan.

End.

No comments:

Post a Comment