Monday, May 17, 2010

Cinta 42 hari...

Nota: Kisah ini adalah rekaan semata-mata. Tiada kena mengena antara orang yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia. Novel pendek hasil ciptaan sendiri. Enjoy...
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Deras hujan yang turun...mengingatkan ku pada dirimu...

Aku masih di sini untuk setia...
Selang waktu berganti...Aku tak tahu engkau di mana....ohhh
Tapi aku mencuba untuk setia...

Sesaat malam datang...menjauhuku...
Tersendirian ku...
Dan bila pagi datang... ku tahu...
Kau tak di samping ku...

Aku masih di sini untuk setia...

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
+Eh, A, aku tengok kau gembira jer sekarang? Dah ada yang punya ker?
=Mana ada, kau ni C, salah tengok agaknya. Aku macam biasa sahaja. Apa lah kau ni. Asal aku gembira, kau cakap aku dilamun cinta!
+Aku bukan apa, aku tengok sejak akhir-akhir ini, kau lain macam. Lepas tuh, telefon, tak lekang dari tangan. Apa alasan kau kali ni?
=Ish, kau nih, tak baik berprasangka macam tu kat aku tau! Aku ada lah bisnes sikit. Nanti aku cerita kat kau lah.

*Memang susah sebenarnya nak menipu si C ni. Sebab dia akan dapat hidu apa sahaja yang sedang berlaku ke atas diri A. Siapakah aku? Aku hanyalah pemerhati dari jauh bagi dua orang rakan baik si A dan C.
*Sebenarnya, betul kata si C tuh, A ni memang sedang jatuh cinta. Setahu aku, si A ni memang pernah bercinta sebelum ini, tapi putus di pertengahan jalan. Sebab? Mungkin tiada keserasian antaranya. Hmmm....tapi daripada apa yang C kata kat aku, A memang menonggeng habis lepas putus dengan cintanya itu. Pedih ke rasanya? Aku sendiri tak tau macama mana keadaannya. Tapi mengikut kata C, memang dia sengsara juga.
*Tapi kira-kira, hampir setahun, barulah timbul semangat baru si A ni. Seperti apa yang si C cakap tadi. Si A ni nampaknya sudah mula ceria semula. Sepertinya sudah menerima cinta baru. Hampir setahun, kira lama juga kan?

+Hai A, berseri-seri kau hari ini? Ada apa2 nak diceritakan dengan aku ker?
=Kau ni C, ada-ada jer kan! Macam tau-tau jer, ada apa-apa yang berlaku ke atas diri aku sekarang ni.
+Eh, mestilah, kau kan kawan baik aku. Mestilah aku tau! Kau tu, tak lah macam ni sebelum nih.
=Yelah-yelah aku mengalah. Nanti lepas kerja kita lepas berdua. Memang lama dah kita tak lepak sama kan?
+Ok. Deal.

*Mereka berdua ni, memang pantang jumpa, memang ada sahaja yang hendak dibualkan. Mereka memang dua orang rakan baik. Apa-apa sahaja kisah suka, duka akan dikongsi bersama. Macam belangkas orang kata.
*Aku, seronok tengok mereka berdua nih. Aku sebenarnya kenal mereka berdua ni. Tapi setakat kenal macam tu jelah. Tak rapat pun. Kenal atas tiket rakan sekerja.

+Hah, A, apa cerita yang nak kau kongsi kat aku nih? tak sabar rasanya nak tahu! Kau ni memang suka buat aku suspen jer kan?
=Kau ni C, buat bertenang boleh? Order lah air dulu ker, makanan dulu ker? Aku ni lapar! Faham!
+Ish. macam-macam kau ni. Order lah. Hari ini aku belanja kau. Hah cepat cerita.
=Macam nih, memang betul lah, aku sebanrnya memang sedang bercinta. Aku jatuh cinta dah ni. Sangat-sangat.
+Tengok tuh! dengan aku pun nak tipu kan. Dari mula lagi aku memang tak caya dengan ko A. Soal perniagaan konon. Tengok sekarang nih? Kan betul telahan aku!
=Yelah-yelah aku salah. Memang aku tengah bercinta.
+Mana kau jumpa dia? Kau dah dating dengan dia? Bila nak kenalkan dengan aku nih?
=Eh kau ni C! Cuba bawa bersabar! Yang aku ni sendiri tak jumpa-jumpa dia lagi tau! Kau percaya tak dengan cinta Cyber? Yer aku jumpa dia dalam YM. Tapi aku yakin dengan dia.
+Kau ni., suka-suka jer kan! Mudah sangat percaya kat orang? Kau tak ingat apa yang pernah terjadi kat kau dulu? Aku sendiri tak sanggup nak tengok kau merana lagi tau!
=Yer aku tau. Aku mengerti. Tapi kata orang cinta itu buta. Aku dah tengok muka dia. Tiap-tiap malam dia call aku. Masing-masing memendam perasaan nak berjumpa. Dia akan balik sini tak lama lagi tau!
+Yelah A. Suka hati kaulah. Yang penting kau bahagia. Cuma aku nak ingatkan kau! Aku nak kau hati-hati! Jangan mula-mula jer Indah., nanti tak sampai dua tiga hari, aku tengok ko lain pulak.
=Kau ni C, doakanlah yang terbaik untuk aku. Aku sendiri takut sebenarnya. Takut untuk kehilangan setelah apa yang pernah terjadi dengan aku dahulu.

*Makan malam itu berkahir disitu. A, dilihat memang bahagia. Bahagia sangat-sangat. Pada permulaannya. C pun, sangat seronok dengan apa yang berlaku ke atas kawan baiknya tuh.
*Mana tak nya. Si A, sedang hangat bercinta. Cinta oh cinta, memang sangat indah apabila kita sedang merasainya.
*Ingatkan panas hingga ke petang, tapi hujan di tengahari. Begitulah jua yang terjadi ke atas A. Cinta yang didambakan, berjalan di setengah jalan sahaja.
*Ya, hubungan A dengan kekasihnya itu, diambang kemusnahan. Semuanya sudah tawar.

+A, kau ni kenapa? Hari tuh, aku tengok kau, ceria, berseri-seri, tapi setelah dua minggu, kau dah jadi lain. Kenapa ni? Cuba cakap dengan aku A. Jangan terus macam ni. Apa-apa pun kau kena luahkan.
=Aku sedih. Janji-janji yang pernah ditaburkan, hilang begitu sahaja. Aku sendiri tak tahu, apa silap aku dengan dia. Dia janji akan menyayangi aku selama-lamanya. Tapi sekarang dia dah lain. Tak macam aku kenal dia mula-mula dulu.
+A, kau sabarlah. kan aku dah cakap dengan kau dulu, cuba kenal dulu antara satu sama lain. Tengok sekarang ni, apa dah jadi. Baru beberapa hari, dah jadi macam nih.
=Aku sayang dia C, aku sayang dia. Aku tak mau berpisah dengan dia. Aku tak tahu, apa silap aku. Sejak akhir-akhir ini, dia jarang dah nak sms aku. Even kalau aku call pun dia tak mahu menjawab. Apakah dosa aku pada dia? Aku dah menjadi seorang yang paling setia C. Aku nak jadi yang terbaik untuk dia. Tapi apa yang aku dapat? Senaskah sms yang aku dapat tadi, membuatkan nafas aku terhenti C. Aku rasa nak mati. Nak mati. Aku tak mahu hidup lagi. Sebab dia dah musnahkan apa yang dia janjikan pada aku dulu. Dia kata, dia memang cintakan aku. Dia sangat sayang kan aku. Tapi kenapa C, kenapa dia berubah?
+Aku tahu perasaan kau. Aku faham dengan apa yang kau alami sekarang. Aku harap kau menjadi kuat. Mungkin dia bukan takdir untuk kau. Bukan takdir untuk kau hidup bersama.
=C, aku tak tahu, Aku keliru sekarang nih. SMS dia tu buat aku keliru C. Nah, kau bacalah sendiri.........
+A, aku pun tak tau nak cakap macam mana. Mungkin dia dah ada yang lain?
=Semuanya dah tawar C. Kalau ada pun sms yang diberi, tiada lagi nafas-nafas berbau cinta yang diberi, yang dilafazkan pada aku. Kalau kau berada di tempat aku? Apa yang kau akan rasa C? Aku memendam perasaan selama ini. Menanggung kesedihan sorang-sorang di sini. Hari-hari aku, dihabiskan dengan menunggu dia membalas setiap sms aku, panggilan aku. Tapi tiada C, setelah beberapa hari, baru aku menerimanya. Itu pun, seperti yang aku cakap tadi, tiada lagi kata-kata yang sedap aku dengar pada mula-mula aku bercinta dengannya.
+Hmmm....memang payahl...Aku kesian dengan keadaan kau A. Aku tak sanggup lihat kau sedih macam nih. Sekali lagi kau mengalaminya. Tapi aku rasa yang ini paling memilukan aku. Kau jangan lah sedih-sedih macam ni yer.
=Terima kasih C. Kau memang teman baik aku. Teman tika senang dan susah. Tapi buat masa ini. perasaan aku pada dia, memang tak akan pernah berubah. Sebab aku berpegang pada janji-janji aku padanya. Walaupun aku bukan yang terbaik tapi aku cuba menjadi yang terbaik untuknya. Aku tetap mencintainya.
+A, maaf kalau aku tanya. Terpulang pada kau, nak jawab atau tidak.
=Apa dia C? Tanyalah.
+Berapa lama kau dah bercinta dengan dia? Maksud aku, berapa lama dah hubungan kau dengan dia?
=Sangat singkat C. Baru 42 hari.
+Takpelah A. jangan sedih-sedih lagi yer. Aku doakan yang terbaik untuk kau.
=Terima kasih C.

*Begitulah ceritanya. Apa yang terjadi atau kisah yang berlaku antara dua sahabat ni.
*Kasihan jugak tengok situasi yang berlaku ke atas A. Nak buat macam mana? Kita hanya merancang, tapi tuhan yang menentukan.
*Tapi cinta itu hanya berlaku dalam masa 42 hari? Hmm...kalau lebih dari itu macam mana yer? Apa yang akan terjadi pada A?
*Selepas kejadian itu, apa yang aku dengar tentang A dari kawan-kawan C, dia memang tak tentu arah. Menjadi semakin tak terurus. Kerja pun tak menjadi sangat. Memang sangat mempengaruhi kisah cinta dia nih.
*Aku rasa cinta si A memang tulus, suci.

#Ini adalah hasil karya saya, cerita pendek. Mungkin tak sehebat mana, tapi sebab rasa bosan sangat, maka lahirlah kisah ini.
#Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment